Mandag d. 23. september og onsdag d. 25. september kl. 17.30
SONGS OF EARTH (DOK)
Norge 2023
Instr: Margrethe Olin. Medvk: Margrethe Olin, Jørgen Mykle, Magnhild Mykløen, Jørgen Mykløen. Prem: 2.11.2023
Længde: 90 min.
En eksistentiel rejse i en storslået og smuk natur hvor man ikke må gå så hurtigt, at man glemmer at se og at sanse! Så enkelt kan budskabet sammenfattes i norske instruktør Margrethe Olins dokumentarfilm. I filmen følger Olin sin 84-årige far Jørgen Mykle på hans vandreture i barndomsegnen Oldedalen, der ligger i naturreservatet Jotunheimen. På disse vandreture oplever vi faderens næsten hypersensitive sanseapparat, og Olin ønsker at finde den nærmest zenbuddhistiske ro, som faderen finder i landskabet, og som han udstråler. Fotografen Lars Erland Tubass Øymos billeder, taget med droner, er fantastiske og ledsages af naturens egne lyde eller vidunderlig musik komponeret af Rebekka Karijord. Det livssyn, filmen repræsenterer, er helt i overensstemmelse med vor tids ønske om respekt for miljø og natur og også om at være til stede i nuet i verden. Glæd jer til denne filmoplevelse på det store lærred.
Mandag d. 7. oktober og onsdag d. 9. oktober kl. 17.30
ADAMANT – HJERTERUM PÅ SEINEN (DOK)
Frankrig 2023
Instr: Nicolas Philibert. Manus: Linda De Zittter, Nicolas Philibert. Medvk: Francois Gozlan, Fréderic Prieur, Muriel Thourond. Prem: 23.11.2023
Længde: 109 min.
Adamant er navnet på en husbåd, der ligger på Seinen i Paris. Den rummer et behandlingstilbud for mennesker med psykiske lidelser og problemer. Her kan de komme, når de føler behov. Få en kop kaffe, se en film, deltage i kreative aktiviteter og få deres nødvendige medicin. Instruktøren Nicolas Philibert, der i 2002 lavede filmen At være og at have om livet blandt børn i en landsbyskole med en lærer, har brugt samme dokumenterende og observerende men dybt empatiske metode. Filmen er først og fremmest et møde med de psykisk sårbare og skrøbelige mennesker, der frekventerer stedet og deltager i den kunstterapeutiske behandlingsform, man bruger her. De fortæller selv deres meget personlige historier, eller synger eller tegner dem. Læger, terapeuter og alle andre behandlere skaber hjerterum, fordi de tror på kunstens betydning for overlevelse i verden. Nogle af patienterne er undertiden nærmest vanvittige, men det humanistiske budskab i filmen er klart: der er plads til alle. Filmen aftabuiserer psykisk sygdom, og vi bliver mindet om, hvor livgivende kunsten er. Den vandt Guldbjørnen i Berlin 2023.
Mandag d. 21. oktober og onsdag d. 23. oktober kl. 17.30
ALL THE COLOURS OF THE WORLD ARE BETWEEN BLACK AND WHITE
Nigeria 2023
Instr: Babatunde Apalowo. Manus: Babatunde Apalowo. Medvk: Tope Tedela, Riyo David, Martha Ehinome. Prem: 2.11.2023
Længde: 93 min.
I Nigeria straffes homoseksualitet med op til 14 års fængsel. Så da knallertbudet Bambino, der har et formelt forhold til kæresten Ifeyinwa, møder fotografen Bawa og ikke kan stå for hans funklende øjne, er hans svære valg mellem en tryg, men kærlighedsløs fremtid med kæresten, eller en glødende men livsfarlig og surrealistisk passion for den nye ven. Af usikkerhed holder Bambino følelserne helt ind til kroppen, men deres indbyrdes tiltrækning er til at tage og føle på. Særlig udtryksfuld er en tidlig scene, hvor de lærer hinanden at kende i en park; Bawa læner sig op ad et træ midt i billedet, mens Bambino til venstre fortæller om sin svære opvækst. Romantikken hænger i luften, men overskygger ikke den diskrimination, som afholder dem fra at sætte sig på bænken sammen. De er forbundet af længsel og lammet af frygt. En intens kærlighedshistorie, man sent vil glemme.
Mandag d. 4. november og onsdag d. 6. november kl. 17.30
GEORGIES VERDEN
Storbritannien 2023
Instr: Charlotte Regan. Manus: Charlotte Regan. Medvk: Harris Dickinson, Lola Campbell. Prem: 30.11.2023
Længde: 84 min.
12-årige Georgie bor helt alene i et socialt boligbyggeri efter sin mors død og klarer sig overraskende godt efter omstændighederne; hun stjæler cykler sammen med sin bedste ven Ali og sælger dem for at tjene nok til at overleve. Men denne livsform forstyrres, da hendes far Jason pludseligt dukker op. Han viser sig ikke nær så moden som sin datter og er på ingen måde parat til at tage ansvar. Han blev far alt for tidligt og stak derfor af, og nu forsøger han at blive voksen. Far og datter ser hinanden an; begge søger at gemme skrøbeligheden af vejen, og deres langsomt spirende forhold er det bankende hjerte i filmen. Dens miljø, det regnbuefarvede boligkvarter, hvis huse står i kontrast til den stålgrå engelske himmel, er skildret med varme og empati, og titelpersonensbeslutsomhed og optimisme er så smitsom, at man går opløftet ud af biografen.
Mandag d. 18. november og onsdag d. 20. november kl. 17.30
IO CAPITANO
Italien, Belgien, Frankrig 2023
Instr: Matteo Garrone. Manus: Matteo Garrone. Medvk: Seydou Sarr, Moustapha Fall, Issaka Sawadogo, Ndeye Khady Sy. Prem: 29.2.2024
Længde: 121 min.
I Senegals hovedstad Dakar bor den 16-årige dreng Seydou med sin mor og yngre søstre i et værelse. Luksus er der ikke, men dog mad på bordet og kærlighed. Nabolaget er præget af fællesskab og tradition, men unægtelig også af fattigdom og ringe fremtidsudsigter, så Seydou beslutter sammen med sin fætter Moussa at rejse til Italien. Turen til fods gennem Sahara er hård, både fysisk (tørst og udmattelse) og mentalt (korrupte politifolk og svindlere) og Seydou kæmper for at overleve tortur og menneskehandel; han vil simpelthen ikke give op. Filmen bliver en vellykket forening af en socialt bevidst, barsk flygtningefortælling og et storladent, næsten Homerisk epos, en forening af grusomhed og optimisme med fokus på sammenhold, håb og en fremtid, selv når alt synes tabt.
Mandag d. 2. december og onsdag d. 4. december kl. 17.30
POT-EAU-FEU: VEJEN TIL HJERTET
Frankrig, Belgien 2023
Instr: Anh Hung Tran. Manus: Anh Hung Tran. Medvk: Juliette Binoche, Benoit Magimel, Bonnie Chagneau-Ravoire. Prem: 25.1.2024
Længde: 145 min.
Vi er i Frankrig i 1880erne på et slot, mest i køkkenet hvor herremanden og gourmeten Dodin Bouffant og hans kok Eugenie udtænker, laver og serverer de skønneste retter, der henrykker alle. Han er en fåmælt person. Vi forstår, at Dodin og Eugenie, der har arbejdet sammen i over 20 år, elsker hinanden, men de har et kompliceret forhold, der faktisk udfolder sig bedst, når de laver mad sammen. Anh Hung Tran har skabt en smuk, sanselig og vidunderlig film, der hylder livet i alle dets former. Men filmen handler først og fremmest om ømhed og nærvær. Man glemmer ikke filmens en halv times lange anslag, hvor de uden ord arbejder i perfekt harmoni med at skabe et mesterværk af et måltid sammen. Filmen er en hyldest ikke blot til madkunsten, men også til livskunsten. Den skal bare ses – igen.
Mandag d. 13. januar og onsdag d. 15. januar kl. 17.30
LÆRERVÆRELSET
Tyskland, 2023
Instr: İlker Çatak. Manus: Johannes Duncker, İlker Çatak. Medvk: Leonie Benesch, Leonard Stettnisch, Eva Löbau og Michael Klammer.
Længde: 98 min.
Den engagerede unge lærer Carla (Leonie Benesch), der er ansat på et gymnasium i det stive tyske skolesystem, hvor den indbyrdes konkurrence er hård i og udenfor klasselokalet, opdager efter nogle ydmygende elevvisiteringer den egentlige tyv bag de nylige rapserier på lærerværelset. Det er ikke Carlas yndlingselev Ali, der ellers først og ikke uden racistiske undertoner er blevet anklaget, men derimod tilsyneladende skolesekretæren (Eva Löbau), der dog ligesom omverden reagerer ganske uventet og voldsomt på Carlas afslørende, skjulte videooptagelse af et af tyverierne. Men hemmelige videooptagelser af kolleger krænker privatlivets fred, så kan man acceptere det som dokumentation, selv i en god sags tjeneste? Og er det overhovedet sekretæren, der afbildes på filmen? Det er kun den spæde start på en række etiske dilemmaer og moralske gråzoner, som den unge, idealistiske Carla ryger ud i. IIker Çataks meget seværdige drama om skolen som et polykromt akvarium og spejl for det samfund og de konflikter og problemstillinger, der omgiver den. Snart befinder Carla sig i alvorlig modvind og på konfrontationskurs mod både hendes uforstående kolleger og skolens elever. Çataks film tilbyder ingen lette løsninger eller endegyldige svar for hverken elever, forældre eller lærere, men derimod en nuanceret fremstilling af en række aktuelle samfundsproblematikker, som udfordrer ikke kun Carlas, men også beskuerens selvforståelse. Filmen vandt fortjent en stribe priser ved German Film Awards.
Mandag d. 27. januar og onsdag d. 29. januar kl. 17.30
BREVET FRA HELGA
Island, 2022
Instr: Ása Helga Hjörleifsdóttir. Manus: Bergsveinn Birgisson, Ottó Geir Borg, Ása Helga Hjörleifsdóttir. Medvk: Hera Hilmar, Thorvaldur Kristjansson, Aníta Briem, Björn Thors.
Længde: 112 min.
Ása Helga Hjörleifsdóttirs charmerende romantiske drama, spækket med betagende billeder af islandsk natur, er baseret på Bergsveinn Birgissons roman ‘Svar på Helgas brev’ om den gifte bonde Bjarni (Thorvaldur Kristjansson), der i 1940’ernes Island indleder et passioneret forhold til den ligeledes gifte, spirende digter Helga (Hera Hilmar) og sender dønninger af sladder gennem det afsidesliggende lille samfund, de begge er rundet af. Helgas mand Hallgrimur er en småfordrukken tølper, der selv bedrager sin kone, mens Bjarnis utroskab overfor den stærke, feminine, men ufrugtbare hustru Unnur virker langt mindre sympatisk. Filmens backdrop er den dramatiske islandske natur, hvis luner alle, også de elskende, er underkastet på godt og ondt, og som med Jasper Wolffs effektive fotografering kommer til sin fulde ret. De mange litterære referencer, oplagte i fortællingen om digterspiren Helga, får behørigt og tiltrængt modspil af en forsonende humor, der sikrer, at filmen ikke virker prætentiøs. En seværdig lille perle.
Mandag d. 17. februar og onsdag d. 19. februar kl. 17.30
MONSTER
Japan, 2023
Instr: Kore-eda Hirokazu. Manus: Yûji Sakamoto. Medvk: Sakura Ando, Eita Nagayama, Soya Kurokawa, Hinata Hiiragi, Yūko Tanaka.
Længde: 126 min.
I Hirokazu Kore-edas lille mesterværk ’Monster’ vender auteuren tilbage til Japan, men cirkler stadig om velkendte temaer, selvom han ikke selv har skrevet det manus, som vandt prisen for det bedste i Cannes. Filmen fortæller den samme historie fra 3 vinkler (ligesom Kurosawas mesterværk “Rashomon – Dæmonernes port”): Drengen Minato begynder at opføre sig sært, og moderen (Sekuda Ando) fatter mistanke til læreren Hr. Hori (Eita Nagayama). Hun konfronterer både ham og skolens rektor – dog uden at nå en afklaring. Imidlertid har Minato (Soya Kurokawa) et tæt forhold til Yori (Hinata Hiiragi), en yngre dreng der chikaneres af større drenge, bl.a. Minato, hvorfor Hr. Hori netop ser sig vred på Minato. Men for Yori er Minato ikke et monster trods chikanen. Men hvem er monsteret så? Kore-eda kombinerer virtuost de 3 fortællinger med modige fortælletekniske valg i denne skæbneberetning om menneskers komplekse søgen efter identitet og kærlighed og de oplevelser af savn og tab, der følger med. Der spilles fremragende i alle roller, og især må man beundre personinstruktionen af børnene, som overbeviser fuldstændig trods de komplekse temaer, filmen håndterer. Filmen var nomineret til Palme d’Or, men måtte ’nøjes’ med Queer Palm. Absolut seværdig.
Mandag d. 3. marts og onsdag d. 5. marts kl. 17.30
THE ZONE OF INTEREST
Storbritannien, USA, Polen, 2023
Instr: Jonathan Glazer. Manus: Jonathan Glazer. Medvk: Christian Friedel, Sandra Hüller.
Længde: 105 min.
Den notoriske kommandant i Auschwitz, Rudolf Höss, skrev under sit fangenskab i et polsk fængsel efter krigen et apologetisk skrift om sit virke som leder af tyskernes mest berygtede udryddelseslejr, som også gav glimt af hans privatliv. Han boede sammen med sin hustru Hedwig og deres børn i en stor villa lige op ad lejrens barakker og krematorier. I Glazers film, der bygger på Martin Amis’ roman ’Brun sne’, skildres dette ’privatliv’ med isnende præcision. I filmens åbningsscene er hele familien på udflugt til en idyllisk beliggende sø, dagen efter fejres sønnens fødselsdag i venners lag, siden kommer bedstemoderen på besøg for at beundre, hvad datteren (Sandra Hüller) har opnået af moderne bekvemmeligheder gennem sit ægteskab med den succesfulde officer (Christian Friedel). Ingen af dem tager rigtig notits af, hvad der foregår på den anden side af den høje mur, der adskiller huset med den smukke have fra lejren – det er ikke en del af deres interessesfære – men vi som beskuere må lytte til den intense, elektroniske lydside af Mica Levi, der gnaver ubehageligt i vores øregange og bevidsthed som vidnesbyrd om den gru, vores hovedpersoner ignorerer i deres egen lille lebensraumsidyl trods aske-, røg- og lugtgenerne. Kun da Himmler ønsker Höss forflyttet, opstår antydningen af konflikt, men ikke en, vi som tilskuere engageres i – vi er bogstaveligt talt netop tilskuere. Som Rudolf og Hedwig holder virkeligheden på distance, er vi også helt bogstaveligt distancerede fra dem pga. et næsten totalt fravær af close-ups og andre identifikationsskabende virkemidler. Glazer har skabt et iskoldt, konceptuelt genialt og brutalt mesterværk.
Mandag d. 17. marts og onsdag d. 19. marts kl. 17.30
FALDNE BLADE
Finland, 2023
Instr: Aki Kaurismäki. Manus: Aki Kaurismäki. Medvk: Alma Pöysti, Jussi Vatanen, Alina Tomnikov, Martti Suosalo.
Længde: 81 min.
I Aki Kaurismäkis nyeste epos ledsager den generte og ensomme Ansa (Alma Pöysti, nomineret til en Golden Globe for portrættet) en veninde på en af karaokebar i storbyen, møder den drikfældige og fåmælte knudemand Holappa (Jussi Vatanen) og bliver straks forelsket. Nærmest dagen efter fyres hun på byggepladsen fra sit monotone arbejde pga. en bagatel, mens Holappa hældes ud for at drikke. Ved tilfældighedernes spil mister han hendes telefonnummer, alligevel lykkes det dem mirakuløst at mødes og spise sammen i Ansas spartanske hjem. Naturligvis er der lidt flere benspænd på vej i deres romantiske historie, men dem må man selv se. Der sker helt som vanligt i Kaurismäkis stærkt stiliserede film ikke det store, de ordknappe figurer er stereotyper på vores fordomme om finner, og vi afkoder hurtigt hans forkærlighed for det proletariske miljø og dets små, forknytte individer, der alligevel mod alle odds formår at finde ind til håbet og kærligheden i en kold tid, denne gang med krigen i Ukraine som backdrop. Kaurismäki kan som få med sin originale, let melankolske og underspillede stil skildre det menneskelige drama med usædvanlig dybde og optimisme, således også her, som altid understøttet af knastør humor, et vidunderligt lydspor og en række skjulte og åbenlyse filmhistoriske referencer til glæde for cineaster. Kaurismäkis skæve, underfundige og minimalistiske lille filmperle vandt fortjent juryens pris på Cannes-festivalen og er stærkt anbefalelsesværdig.
Mandag d. 31. marts og onsdag d. 2. april kl. 17.30
HØR LIGE HER!
Norge, 2023
Instr: Kaveh Tehrani. Manus: Nora Landsrød, Erlend Loe, Gulraiz Sharifs. Medvk: Mohammed Ahmed, Kriti Abhishek Thepade.
Længde: 86 min.
”Hør lige her!” er Kaveh Tehranis filmatisering af Gulraiz Sharifs unikke coming of-age- debutroman, som med masser af vid og varme tager livtag med mange slags fordomme i og udenfor indvandrermiljøet. Vi kastes lige ind i 15-årige Mahmouds (Mohammed Ahmed) verden alias Oslo Øst (læs: lavindkomstområde med ghettoisering), hvor han sidder på sin faste bænk og filosoferer over alt og ingenting. Dramaturgisk brydes den fjerde væg straks med hans rebelske monolog om, hvor godt ”norske nordmænd” har det om sommeren i modsætning til ”udlændinge uden penge”, en direkte parafrasering af bogens indledning. Vi lytter til hans skarpe observationer om kulturelle forskelle, immigranter og faderens maveproblemer, indtil han bliver afbrudt af sin mor (Kriti Surjan Thepade), som beder ham om at stoppe med at spille filosof. Familien får besøg af onkel Ji (Asim Chaudhry) fra Pakistan, der har sin egen agenda, og Mahmoud tvinges til at være hans Osloguide hele den sommer, han ellers skulle dase væk. Også lillebror Alis (Liza Haider) sommer bliver anderledes, jo mere bevidst han bliver om sin kønsidentitet, og Ali bliver til Alia, mens familien ser bekymret til. Filmen lader alle gennemgå en modningsproces og udforsker samtidig, hvordan en familie kan acceptere hinanden som dem, de er. Filmholdet har tydeligvis haft en fest med at lave filmen, og det mærkes. ’Hør lige her!’ er en meget morsom og fornøjelig feel-good-film om kultur, integration, familie, køn, identitet og tilhørsforhold, emner, alle kan relatere til.
NB: I forbindelse med den sidste filmforevisning onsdag d. 2. april 2025 afholdes filmklubbens generalforsamling.
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes